Cookie Consent byFree Privacy Policy Generator Frissítse a cookie-k beállításait

Blog.it-reszleg.hu

A járvány digitális mellékhatásai

informatikai biztonság, informatikai eszközök, informatikai fejlesztés, informatikai karbantartás, home office, távmunka, KKV Informatika, informatikai edukáció, kiberbűnözés, Covid, Adatbiztonság, adathalászat, It részleg, Covid, Cyber

Az ország home office-ba vonulása óta eltelt egy év az élet szinte minden területére hatással volt – nem volt ez alól kivétel az IT Részleg szakterülete, a kkv informatika sem. A vállalkozás 5 pontban gyűjtötte össze, hogy tapasztalatai szerint milyen változásokat hozott a koronavírus-járvány a magyarországi vállalkozások zömét jelentő kis- és közepes méretű vállalatok informatikai életébe. Mindez különösen aktuális most, az újra elrendelt szigorítások idején.


1. Változó eszközigényekre rezonáló piac
 

A járvány miatt cégek sokaságánál rendeltek el munkatársaik védelme érdekében home office-t. Ennek pedig már rövid távon érzékelhető hatásai voltak az informatikai eszközök piacán. Hirtelen megnőtt ugyanis az igény a hordozható eszközök iránt, aminek egyfelől árfelhajtó hatása volt, másfelől meghosszabbodtak a szállítási idők, készlethiány alakult ki, szűkült a választék. Mindennek ugyanakkor akadt egy jótékony mellékhatása is: sokan – éppen a magas árak, és a szűkös kínálat miatt – új gépek vásárlása helyett inkább a környezetkímélőbb megoldást, a felújítást választották, megpróbálták kitolni az eszközök élettartamát. Így épp a pandémia miatt nem végezte hulladékként sok olyan eszköz, amelyet másként alighanem már leselejteztek volna.


2. Régi feladatok új környezetben
 

Óriási feladat és felelősség hárult az IT-vel foglalkozó részlegekre, cégekre, szakemberekre a járvány miatt. A home office idején ugyanis az irodákat, munkaállomásokat lényegében át kellett költöztetni az otthonokba. Noha részletkérdésnek tűnhet, sokszor még az otthoni IT-környezet fejlesztése is jókora kihívást jelentett, hiszen a megfelelő sávszélesség biztosításától kezdve, a megfelelő routerek beszerzéséig, beállításáig megannyi apró feladat hárult a rendszergazdákra. További kihívást jelentett, hogy sokaknál új eljárásokat kellett bevezetni ahhoz, hogy messziről is elérhetőek legyenek a céges hálózatok. Ezek működését pedig távolról kellett megtanítani a munkatársaknak. Mindez, ha kényszerűségből is, de felgyorsította azt a folyamatot, amely során a cégek bátrabban mernek nyitni a távmunka felé, ennek pedig a járvány utáni időkben is nagy haszna lehet.
 

3. Távmunkában is közeli segítség
 

A home office minden eddiginél jobban előtérbe helyezte az IT szolgáltatók felkészültségét, felelősségét – sőt olyan készségeket is, amik eddig nem feltétlenül szerepeltek a prioritások között. Mivel a munkatársakkal csak telefonon vagy online felületeken lehetett tartani a kapcsolatot, kulcsfontosságúvá vált a kommunikációs és edukációs jártasság. Az alapos felkészítésre, a folyamatos felügyeletre már csak azért is nagy szükség volt, mert az utóbbi egy évben minden eddiginél fontosabb lett az adat- és a rendszerbiztonság.
A legbagatellebbnek tűnő óvintézkedésre is figyelmet kellett áldozni – arra például, hogy a kényszerűségből munkába állított családi számítógépen különböző felhasználók legyenek, véletlenül se férhessenek hozzá a gyerekek az anyuka vagy apuka munkáihoz. Ennél komolyabb feladatot adott az, hogy az irodán kívüli magánhálózat is kellően védett legyen. Ezzel összefüggésben a munkavállalók extra felkészítése is új kihívást jelentett: a járvány idején felpörgő online vásárlásaik, adataik megadása során még óvatosabbá kellett válniuk. Egy óvatlan lépéssel ugyanis már nem csak saját adataikat szolgáltathatták ki, hanem munkahelyük információit is.


4. Felélénkült kiberbűnözés
 

A fentieken túl a kiberbűnözők is meglátták a lehetőséget abban, hogy sok céges számítógép kikerült a jól védett vállalati belső hálózatokból a tűzfalak mögül és egyszerű otthoni hálózatokon üzemel, ahol sokkal védtelenebb. Az otthoni környezetben ráadásul kevésbé vagyunk gyanakvók és hajlamosabbak vagyunk esetleg rákattintani egy-egy kétes linkre az e-mailben – amit talán nem is tudjuk, kitől kaptunk –, mivel nem ül mellettünk kolléga, vagy nincs a közelben a rendszergazda, akitől megkérdezhetnénk, hogy mi is ez. Felszaporodtak az adathalász kampányok, tömeges rohamra indultak a zsarolóvírusok is, melyek még a felügyelt céges környezetben is sok fejfájást okoztak az informatikusoknak.


5. Vírusharc: baráti tűzben az eszközök
 

A járvány talán egyik legkülönösebb informatikai mellékhatása volt a „túlfertőtlenítés.” Az elmúlt egy évben mindenki megtanulta, hogy a járvány terjedése ellen az egyik leghatásosabb fegyver a fertőtlenítés. Tapasztalataink szerint ebből az anyagból olykor az eszközökre is jutott – sokszor túl sok is. Laptopba boruló fertőtlenítő, túlságosan lefújt és megdörgölt képernyő, billentyűzet, szerverszobai zavart okozó "ipari légtisztítás" – mindegyikre látott vagy hallott példát az IT Részleg az utóbbi hónapokban. Épp ezért a fertőtlenítés előtt érdemes alaposan tájékozódni azokról az eljárásokról, amelyek védenek a vírus ellen, de az informatikai eszközökben sem okoznak potenciális károsodást, meghibásodást.



  • 2024/04/17 - 13:22
    Azt már megszokhattad, hogy a honlapok megnyitásakor nyilatkoznod kell arról, hogy szereted-e a sütit, és ha igen, milyen formában. Azonban márciustól már a korábbitól eltérő...
  • 2024/03/08 - 12:29
    Egy különleges megbízást teljesítettünk nemrég. Egy időjárásálló, téli minuszokban is működő megoldásra volt szükség egy szabadtéri LED kijelzőhöz, melyet különféle céges...

Megfizethető informatikai rendszerfelügyelet, first level support

Célunk 2010 óta változatlan: megfelelő ár-érték arányú, olajozottan működő, biztonságos informatikai rendszerek telepítése, fejlesztése, optimalizálása és karbantartása érvényes felelősségbiztosítás mellett, Ügyfeleink igényeire és üzletére szabva.

Keresse az Informatikai Részleget!

Népszerű bejegyzések
Azt már megszokhattad, hogy a honlapok megnyitásakor nyilatkoznod kell arról, ho...
Egy különleges megbízást teljesítettünk nemrég. Egy időjárásálló, téli minuszokb...
Világszerte sorra szűnnek meg a három évvel ezelőtt kirobbant COVID-járvány miat...
Szeretnénk segítséget nyújtani jelenlegi és leendő Partnereinknek abban, hogy az...
Berdó Attila, IT Részleg, Zöld Informatika
Évek óta szívügyünk a „zöld IT” kérdése. Hisszük, hogy a digitális technológiák...
Teams meeting
Ügyfeleinktől gyakran kapjuk azt a kérdést, hogy Teams-ben hogyan tudnának külső...
informatikai eszközök, informatikai karbantartás, informatikai állapotfelmérés, informatikai tervezés, informatikai tanácsadás, meghibásodás, elévülés, rendszeres állapotfelmérés, informatikai eszközök karbantartása
Most egy, a kkv környezetben gyakran elhanyagolt területről írnánk pár gondolato...
microsoft office 365, microsoft, microsoft komplex szolgáltatás csomag, microsoft szoftverek, home office, irodai szoftverek, informatikai programok, postafiók, naptár, onedrive, office programcsomag, microsoft teams, share point
Mikor szóba kerül a Microsoft 365 (régi nevén Office 365), még ma is sokan megle...
nyilvános WiFi, nem biztonságág nyilvános WiFi hálózat, nyilvános hálózat, informatikai biztonság, informatikai védelem, adatvédelem, hálózati biztonság, vírusvédelem
A nyilvános WiFi-t használni – egy sarkított hasonlattal élve – olyan, mintha eg...
Ransomware támadás
Nemrégiben valaki megjegyezte, hogy mostanában milyen sokat “rémisztgetünk” itt...

Kiemelt bejegyzés
facebook vírus, messenger vírus, adatbiztonság, social media, informatikai biztonság, vírusirtó, facebook profil biztonság, jelszóvédelem, jelszóbiztonság
2021/03/22 - 16:00
„Ha kaptatok tőlem üzenetet, véletlenül se nyissátok ki!” – egyre gyakoribbak az ilyen és ehhez hasonló Facebook-segélykiáltások. Nem véletlenül: mind több és többféle Facebook-, illetve Messenger-...