Cookie Consent byFree Privacy Policy Generator Frissítse a cookie-k beállításait

Blog.it-reszleg.hu

MENT A VÍRUS, MARADT A HOME OFFICE

A világjárványt megelőzően sok fenntartás volt a távmunkával szemben, de a szükséghelyzet kikényszerítette a szemléletváltást. Jött a COVID, és hamar elérte azt, amit előtte sokáig nem sikerült: a kisebb és nagyobb cégek sorra rendelték el a home office-t azokon a területeken, ahol ez lehetséges volt. Ez persze óriási kihívást jelentett a kkv IT-szektornak, hiszen rövid időn belül kellett kialakítani ennek kereteit.

Ki kellett dolgozni az IT üzemeltetést végző csapatnak ennek szabályait, legyen az a vállalat belső erőforrása, vagy akár külső szolgáltató, meg kellett teremtenie a feltételeket, hogy az otthoni munkavégzés ugyanolyan biztonságos legyen, mintha a belső irodai hálózaton dolgoznának a kollégák. Erre leginkább a különböző végpontvédelmi megoldások, valamint a hálózati határvédelmi eszközök bizonyultak a legalkalmasabbnak. Arról, hogy ez mekkora változást jelentett, sokat elárul a KSH akkori felmérése, melyben látható, hogy a COVID kezdetekor 1 év alatt Budapesten 5,4 százalékról 21,3 százalékra nőtt a home office-ban dolgozók aránya. Vagyis minden ötödik fővárosi dolgozó távmunkában végezte feladatait.

Megszoktuk és megszerettük

Most, a járvány lecsengésével ugyan látható némi visszarendeződés, de az már szinte biztos, hogy a távmunka tartósan beépült a köztudatba, míg korábban csak kuriózumként tekintettünk rá.

A koronavírus járvány kitörésekor az informatikusoknak, rendszergazdáknak gyors intézkedéseket kellett tenniük azért, hogy a megváltozott igényekhez alakítsák a hardver- és szoftver környezetet, miközben egyre világosabbá vált: aligha csak átmeneti megoldásokra van szükség. Az elmúlt években mind több jele volt annak, hogy a járvány után is sok munkáltató legalább részben megtartja a home office lehetőségét.

"Azt érzékeltük, hogy kezdetben nehezen ment az átállás az otthoni munkavégzésre, de aztán a munkatársak nem csupán megszokták, hanem kifejezetten megszerették ezt a munkarendet. Szép lassan megtanulta a „fél ország”, hogy mi az az online meeting, a távoli asztal, a felhő, néhány hónap múltán pedig már otthonosan mozogtak ebben a közegben is. És persze nemcsak a technikai közeget szoktuk meg: mivel óhatatlanul előfordult, hogy az online meeting-be besétált a kutya, vagy a csemete jutott nem várt szerephez, alighanem személyesebbé, elfogadóbbá is váltak a virtuális munkahelyi megbeszélések.” – összegezte Berdó Attila.

Ennek a szemléletváltásnak persze más tekintetben is voltak jótékony hatásai, felgyorsította a cégek digitalizációját, sok helyen például az addig papír alapú munkavégzés átkerült a digitális térbe.

Örömteli optimalizálás

A home office előnyeit a munkáltatók is felismerték. Kiderült, hogy megfelelő informatikai rendszerek esetén nem csökken a hatékonyság, sőt bizonyos területeken még eredményesebb is lehet a munka. Fontos felismerés volt az is, hogy a távmunka miatt kisebb iroda is megfelelő lehet, vagyis a munkahely méretének optimalizálásával csökkenthetők a kiadások. De még a szakemberkeresésben is előnnyel jár mindez, gondoljunk csak arra: a személyes jelenlétet ritkán igénylő feladatokra már jóval távolabbról toborozhatnak munkatársakat a cégek, nagyobb körből választhatnak, vagyis jobb eséllyel találják meg az ideális kollégát. És sokak számára fontos szempont volt az is: a cég működése környezettudatosabbá tehető, ha a munkatársak tényleg csak akkor ülnek autóba, tömegközlekedési eszközre, amikor elengedhetetlen a személyes találkozó.

Egyéb érvek és ellenérvek

Azonban akadtak olyanok, akik még a járvány ideje alatt is, ha tehették előnyben részesítették az irodai jelenlétet. Számukra nem volt megfelelő a home office lehetőség, mert sajnos az otthoni körülmények között végzett munkaidő alatt nehezebben figyeltek oda a saját élettani szükségleteikre. Pl. elfelejtettek felállni inni az asztaltól, sokkal többet dolgoztak, mint a napi norma, vagy hiányzott nekik az utazás ahhoz, hogy ne mosódjon össze a magánélet a munkával. Ezek mind olyan tényezők, amelyeken odafigyeléssel javítani lehet.

Nem utolsó sorban pedig egy kevésbé hangsúlyozott vetülete is van a távmunkának, amit az IT Részlegnél viccesen csak „ütésállóságnak” szoktak nevezni. Bizonyára többen megtapasztalták már például, hogy egy nem tervezett, hosszabb áramszünet vagy épp a szomszéd építkezésen véletlenül átvágott internetes gerinckábel képes akár teljesen megbénítani egy irodaházat. Felhős megoldások és távmunka alkalmazása esetén viszont az ilyen anomáliák javarészt elkerülhetők. Ha egy-egy kollégánál van is valamilyen előre nem látható fennakadás, az nem akadályozza az egész cég működését, ami szintén nem elhanyagolható érv a távoli munkavégzés mellett. Ez az oka, hogy manapság már jellemzően úgy tervezik meg és alakítják ki az újonnan telepített rendszereket, hogy azok eleve home office-ra alkalmasak legyenek.



  • 2024/04/17 - 13:22
    Azt már megszokhattad, hogy a honlapok megnyitásakor nyilatkoznod kell arról, hogy szereted-e a sütit, és ha igen, milyen formában. Azonban márciustól már a korábbitól eltérő...
  • 2024/03/08 - 12:29
    Egy különleges megbízást teljesítettünk nemrég. Egy időjárásálló, téli minuszokban is működő megoldásra volt szükség egy szabadtéri LED kijelzőhöz, melyet különféle céges...

Megfizethető informatikai rendszerfelügyelet, first level support

Célunk 2010 óta változatlan: megfelelő ár-érték arányú, olajozottan működő, biztonságos informatikai rendszerek telepítése, fejlesztése, optimalizálása és karbantartása érvényes felelősségbiztosítás mellett, Ügyfeleink igényeire és üzletére szabva.

Keresse az Informatikai Részleget!

Népszerű bejegyzések
Azt már megszokhattad, hogy a honlapok megnyitásakor nyilatkoznod kell arról, ho...
Egy különleges megbízást teljesítettünk nemrég. Egy időjárásálló, téli minuszokb...
Szeretnénk segítséget nyújtani jelenlegi és leendő Partnereinknek abban, hogy az...
Berdó Attila, IT Részleg, Zöld Informatika
Évek óta szívügyünk a „zöld IT” kérdése. Hisszük, hogy a digitális technológiák...
Teams meeting
Ügyfeleinktől gyakran kapjuk azt a kérdést, hogy Teams-ben hogyan tudnának külső...
informatikai eszközök, informatikai karbantartás, informatikai állapotfelmérés, informatikai tervezés, informatikai tanácsadás, meghibásodás, elévülés, rendszeres állapotfelmérés, informatikai eszközök karbantartása
Most egy, a kkv környezetben gyakran elhanyagolt területről írnánk pár gondolato...
microsoft office 365, microsoft, microsoft komplex szolgáltatás csomag, microsoft szoftverek, home office, irodai szoftverek, informatikai programok, postafiók, naptár, onedrive, office programcsomag, microsoft teams, share point
Mikor szóba kerül a Microsoft 365 (régi nevén Office 365), még ma is sokan megle...
nyilvános WiFi, nem biztonságág nyilvános WiFi hálózat, nyilvános hálózat, informatikai biztonság, informatikai védelem, adatvédelem, hálózati biztonság, vírusvédelem
A nyilvános WiFi-t használni – egy sarkított hasonlattal élve – olyan, mintha eg...
Ransomware támadás
Nemrégiben valaki megjegyezte, hogy mostanában milyen sokat “rémisztgetünk” itt...
nyomtató, informatikai eszközök, informatikai karbantartás, nyomtató karbantartás, lassú a nyomtató, nyomtató meghibásodás, adatátvitel, hálózati probléma, nyomtató beállítás,
Bár viccnek hangzik, nem annak szántuk a címet. Ez a mondat valóban szembejön ve...

Kiemelt bejegyzés
adathalászat, phishing, adatbiztonság, adatvédelem, informatikai biztonság
2021/02/11 - 09:00
Az utóbbi időben több jelzés érkezett Facebook-csoportokba például arról: az internetes „bolhapiacon”, a Jófogáson mind gyakrabban bukkannak fel gyanús vevők és eladók, meg még gyanúsabb üzeneteik....