Blog.it-reszleg.hu

Indokolt-e lecserélni a 10 éves szerverem?

server, szerver, IT, IT security, informatikai biztonság, informatikai karbantartás

Pályafutásunk során már sokszor szembesültünk vele, hogy cégeknél (még középvállalatoknál is) 8-10 éves vagy még öregebb, igazi „oldtimernek mondható” szerverek működnek produktív környezetben, melyek az üzletmenet szempontjából kritikus fontosságú feladatokat látnak el.


Vajon indokolt-e hozzányúlni vagy lecserélni, ha amúgy hibátlanul teszi a dolgát?
 

Szinte kivétel nélkül ez a kérdés fogalmazódik meg és erre a válasz nem is annyira magától értetődő. Először is van ennek egy „ügyféloldali” nézőpontja. Annak idején megvásárolta, beállították, felkonfigurálták, tesztelték… vagyis költöttek rá és dolgoztak rajta sokat, mire elnyerte a működőképes állapotát. Azóta nincs vele probléma és érthető módon nem is szívesen nyúlnak hozzá, hiszen fontos, hogy működjön. Ráadásul „ami jól működik, azt nem kell megjavítani” – mondja a népi bölcsesség, amiben lehet is igazság. Innen nézve talán nem látszik indokoltnak ismételten hozzányúlni, költeni rá.
 

Miért fontos mégis a szerver cseréje?
 

Mi viszont szeretnénk most egy másik oldalról is bemutatni ezt a kérdést, persze alá kell húznunk, hogy minden eset más és más. Nézzük, mit is tudunk az ilyen idős szerverekről!
 

  • A szerver hardvereket folyamatos üzemre és hosszú élettartamra méretezik. Ezt elősegítendő rendszerint belső redundanciákkal is rendelkezhetnek, a hűtésük, tápellátásuk is ekként van méretezve. Többszörösét kibírják annak, mint a sima asztali számítógépek.

  • Jellegükből fakadóan a szerverek folyamatosan üzemelnek, napi 24 órában, az év 365 napján. Összehasonlítva egy átlagos asztali számítógéppel, ami mondjuk minden nap 8 órát van bekapcsolva munkanapokon, a szerver 1 év alatt több „üzemórát” fut, mint egy asztali gép 3 év alatt. Ez 10 éves távon nézve azt jelenti, hogy a szerver annyit ment már, mint egy átlagos PC 30 év alatt. Még ha megfelelő körülmények közt is volt (leginkább hűtött és pormentes helyiségben), ez akkor sem kevés.

  • Ennek ellenére alapvetően ugyanazzal a technológiával készülnek, mint bármely más elektronikai eszköz, így a szerverek alkatrészei is ugyanúgy öregednek. Még ha eltekintünk a „kopó alkatrészektől” (ilyenek például a ventilátorok vagy a merevlemezek), akkor is nyomot hagy rajtuk a kor, a forrasztásokban mikroszkopikus repedések keletkezhetnek, amik a hőtágulás miatt idővel egyre szaporodhatnak és szélesedhetnek, a kondenzátorok kiszáradhatnak, a hűtőpaszták veszíthetnek hővezető képességükből és a többi alkatrésznél is ugyanígy érvényesek az anyagfáradásos és elöregedési jelenségek. Évtizedes távlatban ezek már jelentősen megnövelhetik a meghibásodás kockázatát.

  • Meghibásodás esetén egy ilyen korú hardvernél már nem nagyon van gyári alkatrész támogatás, ez azt jelenti, hogy ha egyáltalán cserélhető a meghibásodott elem, akkor is csak valószínűleg használtan lehet beszerezni, kérdéses állapotban és árfekvésben.

  • Szoftveres oldalról is erősen kérdéses, hogy mennyire elavult például az operációs rendszer? Gyakorlati tapasztalatunk, hogy az ilyen idősebb „vasakon” már rég nem támogatott verziójú, (ez által potenciálisan nem biztonságos) operációs rendszerek futnak, melyek már nem frissíthetők. Újabbra cserélésüket pedig legtöbbször a driverek és a hardver támogatottságának hiánya teszi gyakorlatilag lehetetlenné.
     

Miért cseréljünk szervert?
 

„Igen, igen, de hát azért mégiscsak működik és teszi a dolgát” – szokott jönni a felelet. Nos ez igaz, a kérdés csak annyi, hogy vajon még meddig? És mi fog történni, ha egyszer megáll? Mert mint a fentiekből látszik, erre napról-napra nagyobb az esély. Egy szerver leállása általában többet jelent (ha úgy tetszik, nagyobb probléma) annál, minthogy „csak” elromlott egy eszköz.

Egy szerver szinte minden esetben valamilyen alapvető szolgáltatás(oka)t biztosít a hálózaton, amelyek lehetővé teszik, hogy mindenki tudjon dolgozni. Ha megáll, akkor az azt jelenti, hogy egyszerre mindenkinek a munkája ellehetetlenül vagy akadályoztatva lesz. Míg például egy meghibásodott notebook könnyen pótolható és csak rövid kiesést okoz egy adott felhasználónak, a szerver meghibásodása egyszerre érint mindenkit. Tulajdonképpen két lehetőség között tudunk mérlegelni:

  1. Hagyjuk a szervert tovább üzemelni „megy amíg megy” alapon és megvárjuk amíg elromlik.
  2. Előre tervezetten lecseréljük.

A szerver végül megáll.

Az elsőben esetben megvárjuk, amíg a szerver magától tönkremegy. Ez egyfelől azzal jár, hogy most nincs vele teendő és nem jelent kiadást sem. De ez csak addig igaz, amíg működik a szerver. Ne legyenek illúzióink, semmi nem megy örökké, akármilyen drága is volt annak idején az a szerver, előbb-utóbb eljön az „igazság pillanata”, ez nem elkerülhető. Amikor megáll, az egy előre nem várt kényszerhelyzetet fog teremteni. Mivel áll a munkavégzés, ezért azonnali megoldás kell, vagyis nincs idő megfelelő új szerver beszerzésére, tervezésére, hanem azonnal kell pótolni, annyiért és azt kell helyette megvenni, ami épp elérhető. Ez ritkán a legoptimálisabb megoldás és nem is a legolcsóbb. Utána – amennyiben volt egyáltalán használható biztonsági mentés – helyre is kell állítani az adatokat, a szoftvereket újra feltelepíteni, konfigurálni stb. Összeségében ez végül elég jelentős kiesést és többletköltségeket okozhat.

A második esetben – mivel tudjuk, hogy nem elkerülhető – előre tervezetten végezzük a cserét. Mit jelent ez pontosan? Azt, hogy van idő előkészülni, az ezzel járó kiadás is előre ütemezhető, van időnk megkeresni a legoptimálisabb ár/érték arányú hardvert, megtervezni az átállás műszaki részeit, tesztelni és úgy időzíteni, hogy a régi szerver kiváltása ne álljon se munkaidő-kieséssel, sem pedig adatvesztéssel. A régi szervert pedig állapotától függően leselejtezni vagy találni olyan másodlagos funkciót, amire még alkalmas és nem kritikus az üzletmenet szempontjából.

Gyakorlati tapasztalatból mondjuk, hogy a második lehetőség nem csak stresszmentesebb, de lényegesen olcsóbb is összességében. A címben feltett kérdésre a válaszunk tehát az, hogy mindenképpen érdemes lecserélni az ilyen korú szervert, akkor is, ha nincs különösebb probléma vele.
 

Mikortól válik "csereéretté" egy szerver?
 

Hogy ne kerüljük meg a konkrét választ, saját üzemeltetésű szerverek esetén általában 5-8 éves kor körül van a reális élettartama egy szervernek, az adott vas állapotától és a működési körülményektől függően. Kicsit árnyalva a képet:

  • Szerverek esetén nagyjából ez az időtáv, amit garanciával le lehet fedni, illetve amíg biztosított az alkatrészellátás. Bár nem gyakori, hogy egy szerverben meghibásodik valami, de előfordul néha. Ilyenkor a garancia vagy az elérhető eredeti alkatrész kritikusan fontos.
  • Elvárhatóan még erősebb terhelés mellett is ennyit ki szoktak bírni stabilan, illetve ezen kort meghaladva szoktak jelentkezni az elöregedésből fakadó meghibásodások.
  • Operációs rendszer tekintetében is nagyjából ez az táv, ameddig még támogatják a hardvert visszamenőlegesen, amíg elérhetően a frissítések.

A megfelelő körülmények között üzemeltetett és karbantartott szervereknél inkább a 7-8 év felé közelít egy vállalható életciklus, míg egy elhanyagoltabb vagy eleve alulméretezett eszköznél inkább az 5 évhez tendál ez az érték.
 

Ha szerverállapotfelmérésben, cserében gondolkodsz, keresd bizalommal az IT Részleg-et, akár ingyenes árajánlattal segítünk megtalálni az informatikai problémákra az optimális megoldást.



  • microsoft teams, videóhívás, videókonferencia, hangmegosztás, videómegosztás, hangszóró, hangbeállítás, teams videóhívás, teams konferencia
    2021/05/06 - 11:58
    Előfordulhat, hogy egy Microsoft Teams videóhívás során prezentálni szeretnénk, de egy videót vagy hangfájlt is le kell játszanunk a résztvevőknek. Erre lehetőséget ad a program,...
  • jelszó, jelszóvédelem, jelszavak világnapja, informatikai biztonság, informatikai védelem, adatvédelem, milyen a jó jelszó, kétlépcsős azonosítás, jelszónyilvántartó program, jelszógenerátor, jelszókezelő alkalmazás, IT részleg
    2021/05/06 - 11:45
    Minden évben, május első csütörtökén tartjuk a számítógépes jelszavak világnapját, amely egyben remek apropó arra, hogy beszéljünk erről a fontos témáról. Noha a jelszavak...

Megfizethető informatikai rendszerfelügyelet, first level support

Célunk 2010 óta változatlan: megfelelő ár-érték arányú, olajozottan működő, biztonságos informatikai rendszerek telepítése, fejlesztése, optimalizálása és karbantartása érvényes felelősségbiztosítás mellett, Ügyfeleink igényeire és üzletére szabva.

Keresse az Informatikai Részleget!

Népszerű bejegyzések
microsoft teams, videóhívás, videókonferencia, hangmegosztás, videómegosztás, hangszóró, hangbeállítás, teams videóhívás, teams konferencia
Előfordulhat, hogy egy Microsoft Teams videóhívás során prezentálni szeretnénk,...
jelszó, jelszóvédelem, jelszavak világnapja, informatikai biztonság, informatikai védelem, adatvédelem, milyen a jó jelszó, kétlépcsős azonosítás, jelszónyilvántartó program, jelszógenerátor, jelszókezelő alkalmazás, IT részleg
Minden évben, május első csütörtökén tartjuk a számítógépes jelszavak világnapjá...
microsoft office 365, Microsoft Office 365 ProPlus, informatikai edukáció, szoftver, ingyenes szoftver, It részleg, ingyen szoftver tanulóknak, ingyen office a családnak
A közelgő gyereknap alkalmából szeretnénk felhívni a figyelmeteket egy jó lehető...
hangos számítógép, zaj, videóhívás, homeoffice, távmunka, Apple, operációs rendszer, CPU, processzor, hardver, ventillátor, teljesítmény,  informatikai eszközök, informatikai karbantartás, informatikai fejlesztés, PC, laptop, operációs rendszer, informatikai eszközök fejlesztése, tippek informatikai eszköz  karbantartáshoz
Az elmúlt évek során a laptopok egyre kisebbek és kompaktabbak lettek. Ezeknél a...
home office, home office tippek, távmunka, ingyenes szoftver, microsoft office 365, skype, adobe acrobat reader
A járvány miatt elrendelt korlátások nyomán tízezrek álltak át home office-ra, t...
EbugattaKriszti - Petrus Krisztina
Petrus "Ebugatta" Kriszti otthoni körülmények között is nagyon szép minőségű int...
microsoft teams, teams, home office, home office tippek, videóhívás, videókonferencia, online kommunikáció
A videókonferenciák alkalmával - a professzionális megjelenés érdekében - sok es...
zoom, videó hívás, egyedi háttér, online meeting, távmunka, home office
Az online megbeszélésekhez - a home office térhódítása miatt - jellemzően személ...
informatikai biztonság, informatikai karbantartás, adatmentés, mentési stratégia, Adatbiztonság
A pandémiás időszakban több Ügyfelünknél is azt tapasztaltuk, hogy érezhetően me...
Adatbiztonság, adathalászat, sms, spam vírus, vírus telefonra, android vírus, adatvédelem, személyes adatok
A közelmúltban azt tapasztaltuk, hogy megszaporodtak a különféle platformokon a...

Kiemelt bejegyzés
2021/01/11 - 14:18
Hosszabb kihagyás után ismét jelentkezünk! Kívülről talán ez kevésbé volt látványos, de az elmúlt hónapjaink is aktívan teltek. A vírus hagyott ugyan egy szusszanásnyi időt a nyáron, de az ősz...