3+1 jel, amikor érdemes lehet rendszergazdát váltani

Milyen jelek utalhatnak arra, hogy a jelenlegi rendszergazda szolgáltatás, amit igénybe veszünk, nem megfelelő a számunkra? Mi a teendő, ha jelenlegi szolgáltatónk, partnerünk nem felel meg elvárásainknak? Népszerű kiadványunkban 3+1 jelet gyűjtöttünk össze, melyek arra utalhatnak, hogy célszerű fontolóra vennünk a váltást. A szórólap online változatát olvashatjátok ebben a blogbejegyzésben.
"Honnan és miért érkeznek egy informatikai vállalkozáshoz új ügyfelek?
Jobb esetben olyan cégek fordulnak hozzánk, amelyek most indultak, esetleg eddig maguk tartották karban az informatikai rendszerüket, de ez a feladat túlnőtt rajtuk, vagy egyszerűen csak az üzletre szeretnének inkább koncentrálni. Máskor át kell venni az IT-rendszert. A hívások ilyenkor gyakran úgy kezdődnek, hogy „Attila, XY ajánlott, van egy kis gondunk”. Sajnos a legtöbben a végsőkig halogatják ezt a beszélgetést, és visszaállíthatatlan károkat szenvedtek már eddigre. Sokan kérdezik, milyen jogaik vannak, mit tehetnek, mikor és egyáltalán hogyan cseréljék le a rendszergazdájukat. Én amondó vagyok, hogy az informatika alapvetően hosszú távú partneri viszony. Ha lehet, rendezzék a viszonyt, azonban vannak olyan figyelmeztető jelek, amikor azt javaslom az érdeklődőknek, valóban fontolják meg a szolgáltatóváltást vagy külső segítség bevonását.
Ezek pedig a következők:
1. A rendszergazda, aki „túszul ejti” Önt
Munkáját teljes káosz jellemzi, senki nem látja át, pontosan mit csinál, magánál tartja az adatokat, belépési kódokat, ezért gyakran nem is mernek vele „ujjat húzni”. Ha a rendszergazdája nem adta át a rendszer dokumentációját, az alkalmazott eljárásokat, jelszavakat, nem rendelkezik IBSZ-szel (Informatikai Biztonsági Szabályzattal), titoktartási nyilatkozattal, lehetőleg érvényes felelősségbiztosítással, nem vezet pontos és az Ön számára is érthető munkanyilvántartást, és nem kezdeményez időszaki státuszjelentéseket, nem készít informatikai leltárt, éves fejlesztési tervet, elemzéseket, a munkájára nem ad semmiféle garanciát, javaslom, kérje meg/kérdezzen rá! Ha munkalap helyett tikettalapú ügyfélkapurendszert használ (amelyben gyakorlatilag Ön adminisztrál, viszi fel a hibákat helyette), és ez zavarja, bátran jelezze!
Ha elégedett a jelenlegi szolgáltatójával, de nem rendelkezik a fenti információkkal, akkor is érdemes bekérni ezeket. Sajnos láttam már olyat, hogy a dedikált szakembert baleset érte, s bár egy nagyobb cég alkalmazásában állt, sem az úriember Kollégáinál, sem az Ügyfélnél nem álltak rendelkezésre a folytonos munkavégzéshez szükséges adatok, és ez jelentős károkat okozott a vállalkozásnak. A saját érdekében győződjön meg róla, hogy minden olyan információ naprakészen a birtokában van, amellyel szükség szerint akár azonnal tud kezdeni egy új rendszergazda, és a folytonosság nem szenved hiányt.
2. A rendszergazda, aki sosem alszik
Manapság divat lett az ún. 7/24-es rendelkezésre állás, azaz az informatikusok (akár egyfős vállalkozások is) elvállalják, hogy az év minden napján, bármikor elérhetőek, és minimum a tabletjük előttük lesz. Aztán a gyakorlatban kiderül, hogy ők is emberek; alszanak, orvoshoz járnak, néha ágynak dőlnek, nyaralnak, ünnepelnek, ügyeket intéznek, vagy esetleg épp egy másik Ügyfélnél dolgoznak… mindeközben pedig sajnos többnyire hiába hívják őket. Én magam az őszinteségben hiszek, s bár nálunk kisebb csapatok is „7/24-eznek”, mi elsősorban ún. normál vagy hosszított munkaidőben dolgozunk, ahogyan az Ügyfeleink is. Kivételt képeznek ez alól a prioritásos esetek, és ha egy Ügyfelünk jelzi, hogy informatikai ügyeletre van szüksége, mert valamiért fontos időszak következik az életében: ilyen lehet egy forgatás, egy tender, az adóbevallási időszak vagy például az iroda költöztetése. Ha Önök is nappal dolgoznak, mindketten tudjuk, hogy a gyakorlatban nagyon ritkán fog minket éjszaka felhívni, ún. first level supportot igényelni – tegyük fel, hogy erre például csak évente egyszer van szüksége. Miért fizet(ne) további 364 napra rendelkezésre állási díjat? Inkább törekedjen win-win szituációra: ne higgyen a sallangoknak, a hangzatos, sokszor rejtett költségeket tartalmazó megfogalmazásoknak, az informatikai szolgáltatás mindig alapuljon a valós igényein és bírjon tényleges tartalommal!
3. Az „ACME” típusú rendszergazda
„A Company that Makes Everything”: ez az a (kis)vállalkozás, amely mindennel foglalkozik és sok esetben sajnos semmihez sem ért igazán. Az ilyen vállalkozások elsősorban arról ismerhetők fel, hogy mindenben kompetensek, arra törekszenek, hogy jók, olcsók és gyorsak legyenek egyszerre. Aztán kiderül, hogy a legjobb szándék ellenére sem tudták „összelőni” a Windows vagy/és Macintosh-rendszereket, a kábel, amit hoztak, nem éppen optimális, a rendszer túl/ vagy alulméretezett, nincs megfelelő mentés stb., így a legolcsóbb a végén sokszor mégis drága megoldás lesz. Az ilyen cégeknél elsősorban az szokott segíteni, ha nem mozdítják ki a komfortzónájukból, és testhez álló feladatokkal bízzák meg őket, munkájukat pedig időnként külsős szakértő segíti.
3+1. A rendszergazda, aki „látható”
Mi az IT Részlegnél abban hiszünk, hogy a jó rendszergazda szinte láthatatlan. Egy jól átgondolt, karbantartott rendszerben elsősorban felhasználói kéréseket, kérdéseket kezelünk, nem rendszerszintű problémákat és „vészhelyzeteket” oldunk meg. A frissítéseket, karbantartásokat és fejlesztéseket a háttérben végezzük. Ilyenkor felmerülhet az Ügyfelekben, hogy „soha nem történik semmi”. Sajnos úgy tudjuk, vannak, akik ezt úgy előzik meg, hogy hibákat időzítenek elő a rendszerben, hogy láthatóan szükség legyen a munkájukra – esetenként akár sürgősségi jelleggel is. Szerintünk ez nem etikus, inkább a lelkiismeretes kommunikációban és a minőségi munkában hiszünk. Hasonló problémák jelentkezhetnek akkor is, ha a szakemberen úgymond „túlnő” a rendszer. Ezért, ha gyanúsan sok dolga akad a rendszergazdájának, azt szoktam javasolni, hogy nézzünk rá, mi okozhatja ezt, hogyan lendíthetnénk őt át a problémákon.
Mennyit ér az IT?
Belegondolt már, mennyit ér vállalkozásának minden elektronikusan tárolt adata, és milyen kárt okozna, ha ez az információ illetéktelenek kezébe jutna, illetve részben vagy akár teljes egészében elveszne? Ha valaki az Ön nevében küldene e-maileket? Vagy mennyibe kerül Önnek, ha Kollégái kiesnek vagy késedelembe kerülnek, például az informatikai rendszer lassúsága miatt? Tegyük fel, hogy egy Munkatársa nettó 3000 forintot termel óránként. Ha ebből csupán átlagosan 5 percet tölt kényszerű várakozással az IT-rendszer miatt, az egy munkanapon 40 percet, egy héten 200, egy évben pedig 52 héttel számolva 10.400 percet, azaz kb. 173 munkaórát jelent. Mindez 3000 forintos óradíjjal számolva már nettó 519.000 forint veszteséget ad ki. Megdöbbentő szám, igaz?
Rendszergazda checklist
Ha az alábbi állítások többségére igennel felel, az Ön jelenlegi rendszergazdája minden bizonnyal remek szakember – azt javaslom, ne váltson szolgáltatót!
A rendszergazdámra igaz, hogy:
- könnyen elérhető beszéli a nyelvemet
- bármit megkérdezhetek tőle
- szívesen kommunikálok vele
- rá merem bízni az adataimat
- kompetensnek tartom tudom és értem, mit csinál
- betartja, amit ígér (pontos)
- átadta számomra a kódokat
- naprakész adminisztrációt vezet
Ha informatikai kérdése vagy észrevétele volna, szeretne ajánlatot kérni, keressen bizalommal: attila(kukac)it-reszleg.hu; +36709425520
További elérhetőségeink ide kattintva olvashatóak.
Az esetleges elírásokért felelősséget nem vállalunk. Szabad kapacitásunk korlátozott, a jelen cikk nem jelent semmilyen kötelezettségvállalást, nem minősül ajánlattételnek. A példákban szereplő személyek és szituációk hasonlósága az Ön vállalkozása által alkalmazott személyekhez és előforduló esetekhez természetesen csupán a véletlen műve lehet.
IT Részleg Kft., 2021 / Kiadványunkat a Produkciós Részleg készítette. Fotók: Bencze Zoltán, Pure&Pastel Photography / Jogilag lektorálta: dr. Balázs Gábor"
-
2023/04/14 - 11:29Világszerte sorra szűnnek meg a három évvel ezelőtt kirobbant COVID-járvány miatt hozott biztonsági intézkedések, ám van, amit nem lehet egy tollvonással eltüntetni: a home office...
-
2022/10/20 - 13:37Szeretnénk segítséget nyújtani jelenlegi és leendő Partnereinknek abban, hogy az IT Részleg által használt, eszerzodes.hu rendszere által működtetett platformon miként lehet a...

Célunk 2010 óta változatlan: megfelelő ár-érték arányú, olajozottan működő, biztonságos informatikai rendszerek telepítése, fejlesztése, optimalizálása és karbantartása érvényes felelősségbiztosítás mellett, Ügyfeleink igényeire és üzletére szabva.
Keresse az Informatikai Részleget!
Világszerte sorra szűnnek meg a három évvel ezelőtt kirobbant COVID-járvány miat... |
|
Szeretnénk segítséget nyújtani jelenlegi és leendő Partnereinknek abban, hogy az... |
|
Évek óta szívügyünk a „zöld IT” kérdése. Hisszük, hogy a digitális technológiák... |
|
Ügyfeleinktől gyakran kapjuk azt a kérdést, hogy Teams-ben hogyan tudnának külső... |
|
Most egy, a kkv környezetben gyakran elhanyagolt területről írnánk pár gondolato... |
|
Mikor szóba kerül a Microsoft 365 (régi nevén Office 365), még ma is sokan megle... |
|
A nyilvános WiFi-t használni – egy sarkított hasonlattal élve – olyan, mintha eg... |
|
Nemrégiben valaki megjegyezte, hogy mostanában milyen sokat “rémisztgetünk” itt... |
|
Bár viccnek hangzik, nem annak szántuk a címet. Ez a mondat valóban szembejön ve... |
|
Előfordulhat, hogy egy Microsoft Teams videóhívás során prezentálni szeretnénk,... |