A te honlapod jól ad sütiket?
Azt már megszokhattad, hogy a honlapok megnyitásakor nyilatkoznod kell arról, hogy szereted-e a sütit, és ha igen, milyen formában. Azonban márciustól már a korábbitól eltérő módon kínálja neked a sütiket a honlapok többsége. Miért volt szükség a változásra, hogy ellenőrizheted, hogy megfelelsz-e a szabályoknak és mi értelme ennek az egésznek? Ebben a cikkben felfedjük a “sütirejtélyt” és pontos receptet adunk neked arra, hogy ne legyen problémád a consent mode beállításokból.
Mi az a consent mode és miért kell vele foglalkoznod?
A süti tájékoztatók - vagyis a consent mode - arra szolgálnak, hogy a felhasználóid felhatalmazást adjanak neked arra vonatkozóan, hogy mire használhatod az adataikat. Adatok alatt itt azt is értjük, hogy honnan érkeznek az oldaladra, milyen tartalmakat látogatnak meg és mit tesznek az oldalon. Ezeket az információkat használod a hirdetéseid hatékonyabbá tételére és a weboldalad optimalizálására.
Eddig elegendő volt azt a választási lehetőséget felajánlanod, hogy a látogatód kér-e sütit, vagyis engedi-e, hogy nyomon kövesd a tevékenységét és a számodra releváns információkat felhasználd, vagy sem. Ráadásul azt, hogy a felhasználóid melyik beleegyezési módot választják, senkinek sem kellett elmondanod.
Amennyiben nincs szükséged a honlapodról semmilyen adatra, nem hirdetsz, csupán egy bemutatkozó oldalad van, akkor csak annyi a teendőd jelenleg, hogy a google analytics és adwords kódokat kiírod/kiiratod a weblap kódjából.
Változások márciustól
Az Európai Unió szabályozásának megfelelően márciustól változnak a süti tájékoztató alkalmazásával kapcsolatos szabályok.
Az adatgyűjtés két flaggel bővül:
- ad_user_data: adhatsz-e bármilyen felhasználói adatot a Google felé hirdetési céllal
- ad_personalization: használhatod-e az adott felhasználónál a remarketinget, vagy egyéb testre szabott hirdetési formát.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felhasználód számára már több lehetőséget kell felajánlanod. Nézzük, mik ezek a lehetőségek és melyiket, mire használhatod!
1. Cookieless - Ebben az esetben a felhasználód nem kér sütit. Az ő adatait ettől kezdve kizárólag statisztikai célra használhatod, és annyi információd lesz, hogy milyen forrásból érkezik a látogatód az oldaladra. Onnan viszont eltűnik a szemed elől. Nem fogsz tudni a demográfiai jellemzőiről és arról sem, hogy mit, mennyi ideig böngészett az oldaladon. Természetesen ezzel a beleegyezési móddal a felhasználód “letilt” téged arról, hogy remarketing hirdetéseket futtass számára, vagy a hasonmás célközönséged alapjául szolgáljon.
2. Sütik, akár feltétellel - Az új consent mode esetében a felhasználód dönt arról, hogy milyen jellegű sütiket kér. Vagyis mik azok az adatok és információk, amiket szívesen megoszt veled.
- Elengedhetetlen sütik - ezek azok, amelyek segítségével a honlapod megfelelően működik. Azt pedig kommunikáld bátran, hogy ha nem kér az elengedhetetlen sütikből, akkor nem tudod garantálni a honlapod megfelelő működését.
- Beállítások elmentése - a látogatód dönthet arról, hogy szeretné az alapvető beállításait a honlapodon elmenteni. Ilyen lehet például a honlap nyelve, webshop esetén a szállítási adatok, vagy a belépési információk.
- Statisztikai információk - ha ezt a lehetőséget választja a user, akkor arra ad engedélyt, hogy statisztikai információkat gyűjts róla. Ebben az esetben hozzájutsz azokhoz az adatokhoz, amelyek megmutatják, hogy egy felhasználó mit csinál az oldaladon, de marketing célokra ezeket az információkat nem használhatod.
- Marketing sütik - ha ezeket is engedélyezi a felhasználód, akkor vagy jogosult számára remarketing hirdetéseket küldeni, akkor lehetnek a hasonmás közönséged alapjai, illetve akkor kapunk elegendő információt róla a releváns és hatékony hirdetések elkészítéséhez.
3. Nem mondja meg a felhasználód, hogy milyen sütit kér
- Jelentős változás a korábbi gyakorlattal szemben, hogy egészen addig, amíg a weboldalad látogatója nem nyilatkozik arról, hogy milyen sütit kér, nem gyűjthetsz adatokat. Tehát, ha a cookie tájékoztató ablak nyitva marad, az adatgyűjtés is blokkolásra kerül.
A másik nagyon fontos változás, hogy azt, hogy a felhasználóid melyik consent mode beállítást választottak, továbbítanod kell a Google felé. Természetesen itt nem felhasználói szintű adatokról beszélünk, tehát nem a userek adatai kerülnek át, hanem csak az, hogy milyen beleegyezést adott neked. Ennek teljesítéséhez speciális beállításokra lesz szükséged.
Mit kell tenned?
Rendszergazdaként abban tudunk neked segíteni, hogy felhívjuk a figyelmedet a változtatás szükségességére és pontról pontra leírjuk neked, mit kell tenned annak érdekében, hogy megfelelj a szabályoknak. Érdemes tudnod, hogy az adatgyűjtés módjának megváltoztatása nem lesz hatással a honlapod működésére.
Válassz Consent Mode menedzsment rendszert!
Fontos, hogy tudd, a tapasztalatok szerint egyetlen CMS-hez, vagy egyedi fejlesztésű honlaphoz sincs teljes funkcionalitású, ingyenes menedzsment rendszer. Tehát az már biztos, hogy valamennyit fizetned kell havonta azért, hogy minden szabálynak megfelelj és megfelelő adatokat kapjál. Ár-érték arányban mi az alábbi rendszereket ajánljuk figyelmedbe (az ajánlás a tapasztalataink és az információgyűjtéseink eredményeként született, nem kapunk érte jutalékot):
A legtöbb consent mode menedzsment rendszert ingyenesen kipróbálhatod, így pontos képed lesz arról, hogy melyik az, ami számodra a legjobban megfelel.
FONTOS! A regisztrációt neked kell elvégezned, a további beállításokban pedig az analitikával foglalkozó kollégád lesz a segítségedre.
Vizsgáld felül a méréseidet!
Ahogy azt korábban is említettük, a Google felé jelezned kell, hogy a felhasználóid melyik consent mode-ot választották. Ezt a kapcsolatot pedig ki kell építened, tehát jelezned kell a Google felé, hogy a consent mode megfelelően működik az oldaladon. Ezen felül át kell tudnod adni a releváns adatokat. Ehhez tag manager, vagy Google analytics szinten lesz szükséged módosításokra.
Nézd át az adatvédelmi tájékoztatód!
Ha jogszerűen jártál el eddig, akkor az adatvédelmi tájékoztatódnak tartalmaznia kell egy részt, ami a sütibeállításokra vonatkozik. Könnyen belátható, hogy mivel változott az adatgyűjtés módja, az ezt leíró tájékoztatót is nagy valószínűséggel módosítanod kell.
Ha bérelt webshoppal dolgozol…
Ha Unassal, Shoprenterrel vagy más bérelt webshoppal dolgozol, akkor nincs teendőd. A webshopok fejlesztői gondoskodtak arról, hogy megfelelj a szabályoknak.
Milyen következményekkel számolhatsz?
Az már egészen biztos, hogy adatvesztéssel fogsz szembesülni, ami sajnos elkerülhetetlen. Azonban, ha nem foglalkozol a consent mode megváltozott szabályainak való megfeleléssel, akkor az összes adatodnak búcsút mondhatsz.
Ha a Google úgy érzékeli, hogy a consent mode nem megfelelően van beállítva, az oldaladon korlátozni fogja a méréseidet, valamint a hirdetési fiókodat is.
Fontos kiemelnünk, hogy a helyes consent mode beállítások automatikusan kerülnek ellenőrzésre a Google botok segítségével. Nem szabad arra appelálnod, hogy akkor lesz következménye a szabály kikerülésének, ha azt “bejelenti” valaki.
Kitekintés a jövőbe
A jelenlegi változások a Google hálózatán megjelenő hirdetéseidet és az azzal kapcsolatos optimalizációkat érintik. Tehát a Google keresési, display, a Performance max, a Gmail, a Youtube és a Google Discovery hirdetéseket. Ha ez nem lenne elég, van egy rossz hírünk. A Google még csak a kezdet. A jövőben további szigorítás várható majd a Meta (Facebook, Instagram) háza táján is.
-
2024/03/08 - 12:29Egy különleges megbízást teljesítettünk nemrég. Egy időjárásálló, téli minuszokban is működő megoldásra volt szükség egy szabadtéri LED kijelzőhöz, melyet különféle céges...
-
2023/04/14 - 11:29Világszerte sorra szűnnek meg a három évvel ezelőtt kirobbant COVID-járvány miatt hozott biztonsági intézkedések, ám van, amit nem lehet egy tollvonással eltüntetni: a home office...
Célunk 2010 óta változatlan: megfelelő ár-érték arányú, olajozottan működő, biztonságos informatikai rendszerek telepítése, fejlesztése, optimalizálása és karbantartása érvényes felelősségbiztosítás mellett, Ügyfeleink igényeire és üzletére szabva.
Keresse az Informatikai Részleget!
Egy különleges megbízást teljesítettünk nemrég. Egy időjárásálló, téli minuszokb... |
|
Világszerte sorra szűnnek meg a három évvel ezelőtt kirobbant COVID-járvány miat... |
|
Szeretnénk segítséget nyújtani jelenlegi és leendő Partnereinknek abban, hogy az... |
|
Évek óta szívügyünk a „zöld IT” kérdése. Hisszük, hogy a digitális technológiák... |
|
Ügyfeleinktől gyakran kapjuk azt a kérdést, hogy Teams-ben hogyan tudnának külső... |
|
Most egy, a kkv környezetben gyakran elhanyagolt területről írnánk pár gondolato... |
|
Mikor szóba kerül a Microsoft 365 (régi nevén Office 365), még ma is sokan megle... |
|
A nyilvános WiFi-t használni – egy sarkított hasonlattal élve – olyan, mintha eg... |
|
Nemrégiben valaki megjegyezte, hogy mostanában milyen sokat “rémisztgetünk” itt... |
|
Bár viccnek hangzik, nem annak szántuk a címet. Ez a mondat valóban szembejön ve... |